Американців дивує благодійність українських політиків – хмельницька представниця “Опори”

А

Вона півтора тижні прожила у місті Цинциннаті, щоб побачити, як голосують американці штату Огайо. Представниця “Опори” від Хмельниччини Оксана Банкова завдяки участі у навчальній програмі “Open world” спостерігала за процесом виборів у США. Каже: найбільше її здивував спосіб голосування, відсутність порушень та висока явка виборців в окрузі Гамільтон.

За кавою ми проговорили про американські вибори та особливості їхнього самоврядування 2 години. Основна моя думка після тої бесіди: наше українське суспільство ще трохи дике і незріле. Як політики, так і виборці.

На початку листопада ау США відбулися проміжні вибори до Конгресу, частина складу якого оновлюється кожні два роки.

Чому американці так часто голосують?

Таким чином вони уникають монополії на прийняття рішень.

У США немає такого, як у нас: зайшли на каденцію і сидять там 5 років.

До речі, одним бюлетенем люди голосують за кандидатури на різні виборні посади: губернатора, сенатора, аудитора штату, суддів тощо, а також – за місцеві ініціативи, наприклад, такі, як впровадження локальних податків.

Ти жила у Цинциннаті. Місто за кількістю населення схоже на Хмельницький. Як у них влаштоване місцеве самоврядування?

У тамтешній міській раді всього дев’ять депутатів. Той, який набирає найбільше голосів, стає мером. Цікаво, що у випадку, коли два кандидати набирають однакову кількість голосів, їм дозволяється кидати монету.

Мер займається більше політикою, стратегією. Призначає віце-мера та голів депутатських комісій. Для управління містом наймають сіті-менеджера. Це аналог нашого першого заступника міського голови. Сіті-менеджера можуть змінити і під час каденції одного мера. Окрім того є департаменти. У кожному з них працює близько ста людей.

А ти питала американців про їхні виборчі порушення?

Вони сказали, що у них зараз нема порушень. Ще років 20 тому можливі були десь “каруселі”. Зараз – ні.

Що їх найбільше дивує чи шокує у нашому виборчому процесі?

Вони здивовані благодійністю наших кандидатів, продуктовими наборами. Сміються. Вважають, це якесь дитинство.

А як фінансуються їхні кандидати?

У США кожен громадянин може фінансувати кандидатів. Є й так звані Комітети політичної дії, які збирають гроші на виборчі кампанії кандидатів. Але одна особа може пожертвувати для кандидата не більше 5 тисяч доларів.

До фінансування ставляться дуже серйозно. До прикладу, одного з кандидатів конкуренти колись звинуватили у тому, що він нібито використав трохи більше сотні доларів на власні потреби. І хоча згодом з’ясувалося –  помічниця випадково розрахувалася у магазині іншою карткою – репутація кандидата через цю дрібницю була підмочена.

Раніше там діяло обмеження на фінансування кандидатів юридичними особами, але одна з корпорацій, яка бажала підтримати кандидата, відстояла це своє право через суд.

Мені здається, що у такому випадку цей кандидат не втримається від лобіювання певних інтересів.

Так, поняття “лобі” там теж існує.

У США теж у політику ідуть представники великого бізнесу?

Неправильно сказати, що в американську політику зовсім не ідують представники великого бізнесу. Трамп же теж підприємцем був.

Але там це не таке тотальне явище, як у нас. Я познайомилася з одним кандидатом-афроамериканцем, який балотувався у Сенат штату. За професією він поліцейський. 

Як американські кандидати піаряться? 

Політична реклама значно скромніша, ніж в Україні. Наприклад, це невеличкі за розміром «розтяжки», які встановлюють на газонах чи тротуарах.

Політпіар на телебаченні у США дуже дорогий. Цікаво, що у першому ролику один з кандидатів може вихваляти себе, а вже в наступному інший кандидат розповідає про те, який поганий попередній кандидат. Але загалом здається, що у США немає такої війни компроматів, шквалу бруду та наклепів, як в Україні.

Їхні кандидати влаштовують зустрічі з виборцями? 

Американські кандидати часто відвідують оселі громадян, це так звана агітація від дверей до дверей. Цікаво, що агітаційні листівки, які виборці отримують у свої поштові скриньки, – персональні, на кожній вказана конкретна адреса.

А у Фейсбуці кандидати теж піаряться? 

Кандидати присутні і в соцмережах. Більшою популярністю користується Твіттер, ніж Фейсбук.

Розкажи, як все відбувається у день виборів?

Цікаво, що у день виборів у США дозволена агітація. Головне, щоб все відбувалося не ближче, ніж за 60 метрів від виборчої дільниці.

Голосувати можна за допомогою електронного бюлетеня, вставивши в отвір машини для голосування запрограмовану виборчою комісією картку. Ці машини не під’єднані до Інтернету, щоб захиститися від атак з мережі. Паперовий же бюлетень використовують, лише якщо інформація про виборця з реєстру зазнала якихось змін.

До речі, у Штатах більшість політичних агітаційних роликів перед виборами спрямовані на те, щоб люди просто прийшли проголосувати.

Потім чимало виборців, які вже взяли участь у голосуванні, чіпляють на одяг наліпку з написом “Я проголосував” і дуже пишаються, що зробили свій вибір.

Фото – Оксани Банкової.

Недавні записи

Останні коментарі

Архіви

Категорії

Мета